28/2 Del 3 Vi åkte till ett MC museum

Hej!

Idag firar vi Fettisdagen…

cake

Fettisdagen, även kallad semmeldagen, semlans dag och fastlagstisdagen är en av våra mest firade temadagar. Fettisdagen firas tisdagen efter fastlagssöndagen som är den dag som inleder fastlagen. Fastlagen är en kristen högtid som benämns de 3 dagarna som föregår fastan som pågår 40 dagar fram till påsk. Fettisdagen blir då i sin tur efter fastlagssöndagen och blåmåndagen den sista dagen innan fastan som inleds på askondagen.

Idag firas dagen i nästan varje svenskt hem och i de flesta länderna i världen, där dagen har namn som Mardi Gras, Shrove Tuesday, Faschingsdienstag och Fastlagstisdag.

Semlan har sedan sitt intåg i de svenska hemmen på 1200-talet haft många namn, två av dessa är fettisdagsbulle eller fastlagsbulle men ett v de första namnen på en semla noterades i Sverige redan 1689, nämligen Hetvägg, ett namn som än idag är vanligt när semlan äts tillsammans med varm mjölk. Det ursprungliga sättet att servera semlor var just med mjölk, detta skedde innan grädden blev en del av semlan under modern tid, inte heller mandelmassan var en del av den ursprungliga semlan utan tillkom under 1800-talets mitt för att förenkla tillverkningen. Ursprungssemlan var en slät bulle som delades på mitten och gröptes ur, det urgröpta innehållet blandades med mandel, grädde och smör och petades sedan tillbaka i bullen. Semlor äts inte längre bara på fettisdagen utan börjar säljas redan vid trettondagen, på senare tid har många nya varianter av semlor dykt upp på marknaden, bland annat korvsemlan och semmelwrapen. (Temadagar)

och idag firas också

12138__imagenormal__soztvbkeeiryvnaiegh

Andalusiens dag den 28 februari

I dag tisdagen den 28 februari är det “Día de Andalucía” som är den autonoma regionen Andalusiens dag och helgdag i hela Andalusien. Det mesta är stängt idag. Faktum är att Andalusiens dag firas mer högtidligt än nationaldagen ”Día de la Hispanidad” den 12 oktober.  Dagen brukar firas med att familjerna gör utflykter, restaurangbesök mm. Kommunerna anordnar dessutom olika festligheter med sång, dans och utställningar.

Grunden till det hela är att man firar den folkomröstningen som gjordes den 28 februari 1980 där väljarna röstade för den lagen som gjorde Andalusien till en autonom region i Spanien. I år verkar det vara som vanligt vid denna tiden på året med solsken och värme, vackert väder är utlovat och regnet lyser med sin frånvaro. (Svenska Magasinet)

01-andalusien-karta

Fortsättning Del 3 Vi åkte till ett……

fullsizerender-72-kopia

Från Guadalest åkte vi vidare till motorcykelmuseumet….

VEHICULES Museum i Guadalest

Historiskt bilmuseum ”Vall de Guadalest”…..

skarmavbild-2017-02-27-kl-23-43-18

som ligger i Guadalest dalen mellan Callosa och Guadalest.

skarmavbild-2017-02-27-kl-23-37-42

Adress: Ctra. Callosa-Guadalest, Km 7 (nära restaurangen El Riu)

ricardoRicardo Fracés Seguí bild från hemsidan

Efter mer än 25 års arbete, med att reparera och återställa motorcyklar, öppnade Ricard Fracés museets dörrar så att besökare skulle kunna lära känna sin förfäders fordon.

untitledmcEn samling av över hundra motorcyklar och några små bilar, alla i perfekt skick.

Dessa fordon är från 1920-talet till 1970-talet.untitledcyklarEn sån här dubbel tandemcykel hade jag aldrig sett tidigare

Bortsett från motorcyklar, cyklar och bilar……

så kunde man också njuta av ett antal andra maskiner från det förflutna. Symaskiner, skrivmaskiner, kaffekokare, telefon, radio, grammofon….Vilket fantastiskt ställe!

Väl värt ett besök!

15349802_1508313042530639_3134247038260720975_n

Ha en riktigt härlig dag!

Kram!

Detta inlägg publicerades i Allmän info, Guadalest, MC Museum Guadalest, Museum, Okategoriserade, Sevärdheter, Utflykter. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till 28/2 Del 3 Vi åkte till ett MC museum

1. farfar hebbe skriver:

Mors..Oj vilket otroligt jobb den mannen lagt på sitt Mc intresse,mycket fint att se där..Här är det gråare än grått+3,6 just nu,den snö som kom tidigare har snart runnit bort,jag saknar den inte..Haé Kram.

• torrebloggen skriver:

Ja det var ett helt fantastiskt ställe! Man såg verkligen att han hade lagt ner mycket jobb på att fixa till alla fordonen. Det var en fröjd att gå omkring och titta på allt som fanns.
      Men vad skönt att snön har regnat bort där hemma hos dig!
      Ha en bra dag!
      Kram1

2. skåningen skriver:

Ha en god semledag!

3. Preciosa skriver:

Hej!r
    Helt fantastiskt museum!! Aldrig hört talas om detta.Skulle jag velat se!
    Ha en fin semmeldag 🙂 Avis!
    Kram P ♥

• torrebloggen skriver:

Ja det var ett helt fantastiskt ställe! Jo vi har vetat om detta museum i många år, men aldrig kommit iväg dit. Så nu när vi gjorde den här lilla tvådagars utflykten, så passade vi på att åka dit och det var verkligen ett häftigt museum.
      Tack detsamma! Hoppas du får tag på en Droppen semla idag!

4. Ama de casa skriver:

Det där stället har vi helt missat. Hörde talas om det först när BP trodde att vi skulle dit senast vi var i Guadalest, googlade och kom fram till att vi inte tänker missa det nästa gång vi jagar en cyklande råtta 😀

Ha en fin dag!

• torrebloggen skriver:

Ja det var ett helt fantastiskt ställe! Så det får ni inte missa nästa gång ni är på råttjakt.
      Det fanns även en liten shop bredvid där man kunde handla vin, olivolja, skinka, salt o.s.v.
      Vi har känt till detta museum i flera år, men aldrig kommit iväg dit. Så nu när vi gjorde den här lilla tvådagars utflykten, så passade vi på att åka dit och det ångrar vi inte, för det var verkligen ett häftigt museum.
      Ha en bra dag!

5. marga skriver:

Vilket roligt museum! Så mycket det finns att se och upptäcka. Ja, så var det semlor idag då! Mums! Kram!

6. Lena i Wales skriver:

För mej blev det inga semlor igår, men åt några när jag var i Sverige. Inte heller pannkakor som ju är traditionen här i UK.
    När jag var liten åt vi alltid hetvägg, men kallade det faktiskt inte så, utan semla med varm mjölk och kanel.
    Visade muséebilderna för mannen, han gillade dem också.
    Ha det bra!

• torrebloggen skriver:

Aha, att det är tradition med pannkakor i UK hade jag ingen aning om!
      Mina föräldrar åt nästan alltid hetvägg, utan kanel, men jag var inte så förtjust i det så jag åt alltid semlan utan mjölk.
      Ja motorcykel museumet var helt fantastiskt! Vilket jobb han hade lagt ner på att fixa i ordning alla sina fordon, för de var i perfekt skick! Kul att mannen din gillade bilderna!
      Här har vi haft riktigt fint väder (sol och +20-22 grader) de senaste dagarna!